Kansainväliset Jazz -festivaalit on järjetetty Porissa jo 52 kertaa, ensimmäisen kerran Porin Kirjurinluodossa kesällä 1966 (kuva yläpuolella). Sen jälkeen tapahtuma on melkein koko ajan kasvanut ja tullut tunnetuksi myös ulkomailla. Pori Jazzien tunnettavuutta maailmalla ovat erityisesti lisänneet lukuisat amerikkalaiset jazz-muusikot, jotka alkuvuosina esiintyivät Porissa ja kehuivat kotimaahan palatessaan tapahtumaa.
Vain yksi muusikko on ollut mukana KAIKILLA 52 festivaalilla: jazzrumpali Reiska Laine. Kansainvälisistä nimistä useimmin Porissa on vieraillut Yhdysvaltalainen jazztrumpetisti Ted Curson, joka esiintyi Pori Jazzeilla alusta asti 46 vuoden ajan viimeisimpään elinvuoteensa 2012 saakka.
Pori Jazz oli peräti vuoteen 2009 saakka tietyssä mielessä yhden miehen ”hengentuote” eli Pori Jazzin taiteellisena johtajana vuoteen 2009 toimi Jyrki Kangas (soittaa kuvassa bassoa Porissa vuonna 2016).
Pori Jazz on nykyään Suomen kesätapahtumista se suurin, suosituin ja ehkä myös arvostetuin, koska myös valtakunnan huippupoliitikot kerääntyvät Poriin jazzien aikaan. Eivät kuitenkaan konsertteihin, vaan Suomi Areenan keskusteluihin, joissa on mahdollista saada näkyvyyttä myös keskikesällä, jolloin äänestäjien tavoittaminen on muutoin vaikeaa, koska tunnetusti kaikki suomalaiset ovat heinäkuussa lomalla.
Pori Jazzin artistikaarti on häkellyttävä. Enkä puhu nyt pelkästään jazz artisteista, vaan ylipäätään populaarimusiikin huippunimistä. Pori Jazzhan muuttui ajan saatossa jazz festivaalista yleisfestivaaliksi, jonka pääkonserteissa suurimman huomion ja yleisömäärän keräsivät rock- ja pop-artistit. Vielä 1990-luvulla lehdistössä arvosteltiin ja ivattiin tätä kehitystä ja kysyttiin että mikä sellainen jazz festivaali on jonka pääesiintyjä on poptähti? Vähitellen Jyrki Kangas onnistui kuitenkin hiljentämään arvostelijansa, sillä vuosi vuoden jälkeen hän totesi tyynesti että sen poptähden konsertin tuloilla kustannetaan 50 pienempää jazz konserttia, joita ei muuten voitaisi järjestää! Niinpä 2000-luvulla Pori jazzin kustannusrakenne on muodostanut sellaiseksi että pop- ja rocktähtien tuomilla tuloilla kustannetaan suurin osa festivaalin 150 keikasta, joista huomattava osa on siis voitu pitää yleisölle ilmaisina tai jos pääsymaksu on peritty on se ollut lähinnä nimellinen. Tämän vuoksi lähes yhtä vanha Turku Jazz ei ole koskaan noussut valtakunnalliseksi tapahtumaksi. He eivät ole koskaan tingineet jazz-linjasta ja siksi konsertteja on voitu järjstää vain rajoitetusti ja hyvin pienissä tiloissa. Pori Jazz valitsi enemmän bisneshenkisen tien ja on nyt valtakunnan ykkösfestivaaleja, joka tunnetaan ympäri Suomea ja jonka konsertteihin tulee yleisöä satojen kilometrien matkan takaa.
(jatkuu…)
Harri Huhtanen 2017