
Miten Hampurin konsertti erosi Helsingin konsertista? Ei kovinkaan paljon, koska settilista oli täsmälleen sama kuin Helsingissä. Ehkä yllättävin muutos oli se, että Dylan soitti ”salaa” kitaraa useammassakin kappaleessa. Mistä tiedän tämän? Asia on kirjattu Boblinks– sivustolle ja lisäksi itsekin huomasin, miten Dylan tietyissä kappaleissa keskeytti pianon soittamisen ja hänen kätensä siirtyivät alas ja sen jälkeen kuulin jotain mikä ei tullut bändin kitaristien kitaroista.
1990-luvulla monessa maassa Dylania kritisoitiin huonosta kitaransoitosta ja ehkä siksi hän 2000-luvulla luopui kitarasta ja siirtyi kosketinsoittimiin. Hampurissa en kuullut sitä haukuttua 1990-luvun pling-plong kitarasoundia vaan Dylanin Hampurin 2025 kitaraosuudet sujuivatkin yllättävän hyvin. Omituista vaan ettei hän uskalla soittaa kitaraa niin että myös yleisö selkeästi näkisi sen.
Toinen asia mikä oli minusta paremmin kuin Helsingissä oli äänentoisto. Nyt Dylanin laulusta sai paremmin selvää ja ehkä bändinkin soitanta kuului paremmin. Tosin täytyy todeta että Helsingin osalta olen permannolla ja ylipäätään keskilinjassa olleilta katsojilta kuullut ja lukenut että heidän mielestään Helsingissäkin soundit olivat ok ja samaa asiaa todistaa Youtubeen lähetetty äänite.
Kolmas muutos Helsinkiin nähden oli yleisön reaktio. Helsingissä aplodit olivat korkeintaan hillityn kohteliaat, mutta Hampurissa näin miten permanto-katsomon yleisö taputti raivoisasti jokaisen esityksen jälkeen. Tuli sellainen vaikutelma että he olivat RARW-levynsä opiskelleet hyvin ennakkoon ja siksi pystyivät saamaan enemmän konsertista irti kuin suomalaiset kuulijat, koska pahaa pelkään että Dylanin Helsingin konsertissa 2025 oli tuhansia sellaisia henkilöitä, joille vuonna 20020 julkaistu RARW- albumi ei ollut tuttu ja jos se ei ollut tuttu voin ymmärtää miksi keikka jätti heihin sellaisen hämmentyneen vaikutelman.
Text & Photo: Harri Huhtanen 2025