Savoyn keikka 24.10.2021, osa 1

Ensimmäisenä iltana tunnelma Savoyn salissa oli käsinkosketeltavan jännittynyt. Lavan vasemmassa laidassa oli Peter Hammillin sähköpiano ja oikeassa laidassa Hugh Bantonin erikoisen näköinen kosketinsoitin. Hugh on vuosikymmeniä suunnitellut perinteisten Hammondien ja digitaalisten laitteiden yhdistelmiä ja sellainen tämä Suomeenkin tuotu laite vaikutti olevan, sillä kulmikkaan laitteen päällä oli tavallisen näköinen kannettavan tietokoneen näyttöruutu. Alusta saakka ihmettelin kuitenkin sitä että lavan keskellä oli vain yksinäinen Hi-hat ilman varsinaista rumpusettiä. Ja niin siinä sitten kävi, että tasan kello 19.15 lavalle astelivat hohtavan valkoisissa paidoissaan ainoastaan Peter ja Hugh ilman rumpali Guy Evansia. Peter pahoitteli tilannetta ja kertoi että ongelma johtui Brexitistä. Guyn passi ei ollut vanhentunut, mutta koska se oli myönnetty lähes 10 vuotta sitten ei se uusien Brexitin jälkeisten säännösten vuoksi ollut enää kelvollinen EU:hun matkustamiseen. Peterin mukaan asia oli selvinnyt heille vasta Lontoon Heathrow’n kentällä ja heidän piti nopeasti päättää peruvatko he Helsingin keikat vai matkustavat kahdestaan Suomeen ja harjoittelevat koko setin uusiksi 36 tunnissa! Tarina kuulosti liian uskomattomalta ollakseen totta, mutta kun ajatellaan että kyseessä on rockbändi niin varmaankin miesten ensisijaisena harrastuksena ei ollut opiskella mitkä kaikki asiat ovat muuttuneet sen jälkeen kun Englanti erosi EU:sta. Ilmeisesti Guy oli vaan katsonut että passi on edelleen voimassa ja luottanut siihen. Oli totuus mikä tahansa, bändi oli kutistunut Suomen debyyttikeikallaan kaksimiehiseksi ja minua ainakin huolestutti, miten Peter ja Guy kahdestaan selättäisivät vaativammat Vdgg -klassikkokappaleet, joissa rummuilla on merkittävä rooli.
Text by Harri Huhtanen 2021