Kate Bush: Never For Ever 1980.

002bushKahdella ensimmäisellä levyllään Kate Bush sai karvaasti huomata, että rockmaailmaa johtivat vanhat miehet. Ehkäpä viimeinen pisara Katelle oli se, että hänen oma bändinsä tuottajan vaatimuksesta suljettiin ulos kakkoslevyn äänityssessioista. Kate päätti kuitenkin ryhtyä vastaiskuun ja Pink Floydin lakimiehen avulla hän perusti Novercia-nimisen yhtiön, joka tulisi omistamaan kaikki oikeudet Bushin albumeihin vuodesta 1980 lähtien ja lisensoimaan artistiin liittyviä tuotteita EMI:lle. Lisäksi Kate pyrki riippumattomuuteen myös studiotyöskentelyssään ja häntä auttoivat siinä KT Bush Bandin muusikot, jotka olivat ryhtyneet rakentamaan studiota Bushin vanhempien maatilalle.

Kolmannella levyllään, Never For Ever (1980) Kate Bush tuli itse mukaan tuotantokuvioihin. Toiseksi tuottajaksi hän värväsi Jon Kellyn. Äänitykset suoritettiin Abbey Road -studioilla Lontoossa. Pian demonauhoitusten alkamisen jälkeen Bush osallistui Peter Gabrielin soololevyn tekoon laulamalla kappaleissa ”Games Without Frontiers” ja ”No Self Control”. Yhteistyön seurauksena hän kiinnostui suuresti rumpukoneesta ja elektronisesta sämpleristä, joita Gabriel käytti sävellystyössään.

kate-bush-never-for-everAlbumin julkaisemisen aikoihin Bush kuvaili sitä julmaksi ja edellisiä levyjä raaemmaksi. Vaikka hän oli käsitellyt epäsovinnaisia aiheita kahdella ensimmäisellä levylläänkin, muutti Never for Ever Bushin mukaan yleisön käsityksen hänestä todellisuudesta irtaantuneena ”pikku söpöläisenä”, joka tekee sisäsiistejä albumeja. Kaupallisesti levy menestyi erinomaisesti, ja siitä tuli ensimmäinen Britannian albumilistan ykköseksi noussut brittiläisen naisartistin äänite.

Kolmoslevy poikkeaa edeltäjistään monella tavalla edukseen. Never For Ever on selkeä irtiotto siitä roolimallista, jonka levy-yhtiö oli hänelle varannut. Orkestraatio tällä levyllä on rikkaampaa ja soundi on rokkaavampi. Huippuluokan äänite on tuotettu Englannin ehkä kuuluisimmalla studiolla. Katen laulu on vapautunutta ja vaihtelee ihastuttavalla tavalla kiihkeistä rockrutistuksista äärimmäisen sensitiiviseen, herkkään ja puhtaaseen balladilaulantaan. Myös sanoitukset ovat kehittyneet ja niissä alkaa jo orastaa sitä monimerkityksellisyyttä ja syväluotaava mystisyyttä, jota hän niin onnistuneesti viljeli Hounds Of Lovella.

tumblr_nu9lvdgtar1ryild5o1_1280Kun pitkän tauon jälkeen muutama päivä sitten aloin kuunnella tätä levyä, olin todella ”blown away” näistä kappaleista ja melkein valmis julistamaan levyn mestariteokseksi. Useampi kuuntelukerta paljasti kuitenkin levyn ehkä ainoan heikkouden eli sen, että osa näistä kappaleista on loistavien sovitusten ja elektronisten intrumenttien varassa. Koneitahan Kate käyttää tällä levyllä todella paljon: Yamaha CS80, Fairlight CMI, Mini-Moog sekä Prophet 5.

Kymmenen kuuntelun jälkeen jyvät alkoivat erottua akanoista eli kaksi viimeistä kappaletta, pasifistiset Army Dreamers sekä todella upea päätöskappale Breathing alkoivat tuntua sellaisilta, ettei niihin voi kyllästyä. Päätöskappale, josta tehtiin myös upea video, kertoo siitä, miten ydinlaskeuma etenee sikiöön. Aihe oli sen verran ahdistava, että esimerkiksi Top Of The Pops -ohjelmassa Katen videosta näytettiin vain alkuosa.

Kokonaisuutena Never For Ever on kuitenkin upeasti tuotettu, hienosti äänitetty ja kappaleissa on aivan uudenlaista energiaa ja luovuutta. Epäsuorasti Kate viittaa pettymykseensä kahden ensimmäisen levyn suhteen kirjoittamalla levyn mukana tulleen tekstivihkosen lopussa: ”thanks…to all the musicians who have worked patiently and understandingly on this album to make it the way I always wanted it to be.”

ERINOMAINEN levy!   * * * * ½

Harri Huhtanen 2008

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s