Katen Bushin neljättä levyä, The Dreamingia (1982) kuunnellessa voi vain hämmästellä, miten valtavasti hän studioartistina kehittyi neljässä vuodessa! ”Tyttötähdestä” Kate muuttui neljässä vuodessa itsenäiseksi taitelijaksi, joka tuotti, sovitti, sävelsi ja sanoitti kaikki kappaleensa. The Dreaming on ensimmäinen levy, jonka Kate tuotti yksinään. EMI ei ollut kovin innostunut levystä, koska piti sitä omituisena ja hämäräperäisenä. Paljon olikin muuttunut The Kick Insiden(1978) jälkeen.
The Dreamingilla Kate on viimeinkin löytänyt oman persoonallisen ja luonnollisen tapansa käyttää ainutlaatuista ääntään. Sanoituksissa on myös havaittavissa melkoista kehitystä: Katen lyriikat ovat muuttuneet aikaisempaa hämäräperäisemmiksi ja monimerkityksellisemmiksi. Myös kappaleiden instrumentaatio on kehittynyt, sillä tällä levyllä Kate hyödyntää entistä ennemmän moniraitanauhoituksen tarjoamaa mahdollisuutta kappaleen kerrokselliseen rakentamiseen sekä päällekäisten ääniefektien käyttöön. Monilla kappaleilla Kate laulaa sekä päävokaalin että taustat ja onpa muutamilla kappaleilla käytetty jopa Katen laluosuuksien ”triplausta”.
Minusta on selvää ,että Kate yritti jo The Dreamingilla luoda persoonallisen, uraauurtavan ja kestävän taideteoksen. Ei liene myöskään epäilystä siitä, että Kate oli asettanut tavoitteekseen nimenomaa kestävän albumikonaisuuden, sillä tällä levyllä ei ole yhtään kappaletta, jonka voisi kuvitella menestyvän radiosoitossa tai singlemarkkinoilla. Uskon, että tämä on ollut Katelta tietoinen taiteellinen valinta jo The Dreamingin tekovaiheessa. Tämä oli yksi syy siihen, ettei EMI ollut halukas panostamaan levyn markkinointiin. Levy nousi Englannin albumilistalla kolmanneksi, mutta brittikriitikot eivät olleet The Dreamingista yhtä innostuneita kuin Never For Everistä(1980). Onneksi Kate ei kuitenkaan masentunut tästä, vaan jatkoi valitsemallaan tiellä, joka antoi hänelle kolme vuotta myöhemmin kestävän mestariteoksen, jollaisen luomisesta hän oli koko ikänsä haaveillut. Itse asiassa The Dreamingin hienolla avauskappaleella Sat In Your Lap Kate paljastaa tämän pyrkimyksensä:
I’ve been doing it for years, my goal is moving near
It says: ”Look I’m over here”, then it’s up and disappears
…
When I’m king (just begin)
In my dome of ivory, a home of activity.
I want the answers quickly, but I don’t have energy
I hold a cup of wisdom, but there is nothing within,
…
Give me the Karma mama
A jet to Mecca, Tibet or Jeddah
To Salisbury, A Monastery,
The longest journey, across the desert,
Across the weather, across the elements,
Across the water
Ostin The Dreamingin vinyylinä Tukholmasta melko pian sen ilmestymisen jälkeen. Muistan hyvin, miten *25 vuotta sitten ( * nythän levyn ilmestymisestä on kulunut aikaa jo 34 vuotta!) olin todella otettu tästä levystä. The Dreaming oli jotain aivan uskomatonta! Sellaista levyä en ollut vielä koskaan aikaisemmin kuullut. Kappaleiden dramaattisuus, uskaliaat ja erikoiset soundi‑ ja soitinvalinnat, Katen laulun laaja‑alaisuus sekä koko levyn läpi kulkeva voimakas emotionaalinen lataus ja ”energiakenttä” tekivät nuoreen mieheen voimakkaan vaikutuksen. Nyt vanhana miehenä suhtaudun joihinkin levyn kohtiin paljon kriittisemmin, mutta täytyy sanoa, että vielä nykyäänkin (2008) levy kuulostaa yllättävän tuoreelta ja energiseltä! Tällä levyllä Kate on selvästi innoissaan uudesta vapaudestaan tehdä totaalisen omaehtoista musiikkia. Kate kokeilee niin monia uusia juttuja ja luottaa ehdottomasti muusansa ja emootioiden ohjaavaan voimaan.
AINUTLAATUINEN LEVY! * * * * *
Harri Huhtanen 2008 ja 2016