Green Grass Records, Helsinki

Päivitys 28.4.2018.
Alkuvuodesta huhuttiin että Green Grass Records lopettaa kokonaan toimintansa. Nyt tilanteeseen on kuitenkin saatu sellainen levynkeräilijöiden (liikkeen kokoelmathan ovat hienot) kannalta onnellinen ratkaisu että liikkeen omistajan poika on ottanut hoitaakseen liikkeen uudessa osoitteessa Aleksin Kivenkatu 14, Kallio. Mikäli toiminta muuttuu säännölliseksi lupaan tehdä uuden arvion liikkeeseen jossain vaiheessa.  Lisätietoja ”uudesta” liikkeestä täällä:  https://www.facebook.com/greengrassrecordstore/

09 GREEN GRASS RECORDS, HELSINKI

Fredrikinkatu 60
00100 Helsinki
Puh. 09 491788

Avoinna: Ma-Pe 10-18, La 10-15

 Tarkastuspäivämäärä   Ti 1.7. 2014

tumblr_myz6oyddcb1tofe5po1_1280Punavuoresta suuntasin kulkuni Kamppiin, sillä minulla oli aikaa käydä vielä yhdessä levyliikkeessä. Kampissa, Fredrikinkadulla sijaitseva Green Grass Records oli auki klo 18 saakka, joten aikaa oli vielä mukavasti. Sisään astuessa ensimmäiseksi huomio kiinnittyi vinyylien suureen määrään. Niitä oli pienessä, korkeintaan 20 m2 liiketilassa useita tuhansia. Lisäksi seiniä koristivat harvinaisempien vinyylien kannet.  Vinyylejä selaillessa innostuin, sillä lopultakin löytyi liike, jossa oli paljon minulle ennen näkemätöntä materiaalia. 1960- ja 1970-lukujen rock oli hyvin edustettuna ja joukossa oli useita minulle ennestään tuntemattomia artisteja / levyjä. Nopeasti valitsemieni levyjen pino alkoi kasvaa. Tunnin selailun jälkeen olin valinnut jo 16 albumia. Levyjen hinnat liikkuivat 10-20 euron välillä eli olivat ehkä hieman helsingiläisen keskitason yläpuolella. Toisaalta kyseessä olivat levyt, joita en ollut nähnyt muualla. Tiskin takana seisoi yli 50-vuotias, parrakas mies. Myöhemmin sain tietää että ko. henkilö oli liikkeen omistaja, kutsuttakoon häntä tässä ”Makeksi”.Huomasin aivan liikkeen perällä pienen sivuhuoneen, jossa myös oli paljon levyjä, seinäkoristeiden perusteella pääasiassa 1950-luvun rock’n’rollia. Kysyin Makelta saiko myös sinne mennä katsomaan. Vastaus oli aika hämmentävä. ”Et sinä niistä levyistä ole kiinnostunut”. Ihmettelin mistä hän niin päätteli. ”Koska olet kiinnostunut vain popista”. Millä hän perusteli omituista väitettään?  ”Koska olet valinnut ison kasan poplevyjä”. Huomautin että valitsemissani levyissä oli mm. muutama progelevy, hardrokkia ja jopa yksi heavylevy!  ”Nekin ovat poppia vain” oli Maken häkellyttävä kommentti. Minua ei siis päästetty 1950-luvun ”pyhäkköön”, koska olin kiinnostunut vain popista!

Sitten tuli aika maksaa. Kysyin tuttuun tapaani saisinko paljousalennusta, olinhan valinnut 16 LP:tä. Tunnin aikana liikkeessä oli käynyt vain yksi asiakas minun lisäkseni eli oletin tällaisen ison ostoksen piristävän Makea. Jälleen hänen kommenttinsa oli todella yllättävä. ”Oletko tosiaan sitä mieltä että hinnoittelen levyni väärin?!”. Kerroin hänelle että suurin osa levydivareista antoi paljousalennusta. ”Mutta katsos, he ylihinnoittelevat levynsä ja alennusta antaessaankin veloittavat sinulta enemmän kuin minä”. Kerroin jo kiertäneeni valtaosan Helsingin levydivareista ja todenneeni, että muualla hinnat olivat samaa luokkaa tai jopa edullisemmat. Make ei antanut periksi. ”Sinun pitää päättää otatko nämä levyt vai et”. Tässä vaiheessa totesin Makelle: ”Jos näin on, pitää minun karsia valikoimaani”. Otin kasasta 6 levyä pois ja Make sai rahansa niistä kymmenestä. Sentilleen sen summan minkä hän oli päättänyt veloittaa. Sivutuotteena ne 6 levyä jäivät myymättä eli kumpihan siinä loppujen lopuksi voitti? Sitten pyysin levyille kassia. Make haki takahuoneesta pari todella rähjääntynyttä Valintatalon 15 sentin muovikassia ja totesi: ”Nämä saat kaupanpäälliseksi”. Minusta se oli sarkasmia. Kieltäydyin kohteliaasti hänen likaisista kasseistaan ja poistuin liikkeestä. Olipa se mielenpainuva divarikäynti! Make on persoonallinen tyyppi ja hänen tuotevalikoimansa on kunnossa, mutta asiakaspalvelussa on aimo annos vanhaa, suomalais-ugrilaista tylytystä. Nykymaailmassa liikkeiden välinen kilpailu on kovaa ja monet kilpailevat nimenomaa asiakaspalvelulla, joten en tiedä onko Maken tyyli paras tapa hoitaa bisneksiä. Toisaalta jotkut varmaan arvostavat sitä ettei asiakasta miellytetä rehellisyyden kustannuksella, vaan sanotaan suoraselkäisesti se mitä ajatellaan.

Pisteytys:

  1. Tuotevalikoima 1.5 (max 2)
  2. Tuotteiden hinta‑laatusuhde 0.75 (max 2)
  3. Tuotteiden asettelu ja liiketilan yleinen viihtyisyys / toimivuus 0.5 (max 1)
  4. Henkilökunnan palveluasenne 0 (max 1)

 Kokonaispisteet: 2,75 / 6. 

Sanallinen arvio:  parannettavaa löytyy

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s