Leonard Cohen: I’m Your Man 1988

leonard-cohen-im-your-man-cdLeonard Cohenin kahdeksas studiolevy, I’m Your Man (1988) nosti hänet hetkeksi parrasvaloihin, sillä avauskappaleen First We Take Manhattan videota näytettiin ahkerasti jopa taivaskanavilla, jossa Leonardin ikäisiä artisteja ei yleensä näytetä. Syykin oli selvä. Folk-artisti oli luonut nahkansa ja hänestä oli tullut oikea ”disko-hirmu”. Cohenin kappaleen moniulotteisuus on nerokasta. Ne, jotka eivät tietäneet mitään Cohenin urasta ja sanomasta saattoivat huolettomasti diggailla kappaletta diskoissa ja ne, jotka tiesivät mistä oli kyse, ymmärsivät sen pirullisen sarkasmin, joka kappaleen lyriikoihin oli kätketty.

I’m Your Man on hieno levy. Cohen pystyy sopeuttamaan myöhempien aikojen lausuvan laulutyylinsä 1980-luvun konemuusiikin vaatimuksiin hämmästyttävän sulavasti. Melodiat soljuvat tyylikkäästi konetaustojen sykkeessä. Ain’t Cure For Love sekä Everybody Knows edustavat Cohenin laulutuotannon kärkeä.

Everybody knows that Plague is coming
Everybody knows that it’s moving fast
Everybody knows that the naked man and woman
– just a shining artifact of the past
Everybody knows the scene is dead

leonard_cohen_-_im_your_man_-_backSanoitukset paljastavat, että vaikka Cohen on ”myynyt sielunsa pirulle” eli lähtenyt mukaan trendikkään konemusiikin vaatimuksiin, ei 1960-luvun runoilija ole luovuttanut, vaan trendikäs tuotanto on pelkkää pintakiiltoa, joka sokeroi sanoman, joka on yhtä pessimistinen ja artistinen kuin aikaisemminkin.

Minulla on VHS-kasetilla harvinainen Suomen TV:ssä 1980-luvulla lähetetty Cohen-ohjelma, jossa Leonard kertoo Lorcan runoon sävelletystä Take This Waltz -kappaleen synnystä. Cohen matkusti Andalusiaan Lorcan kotiseudulle ja käytti monta kuukautta Take This Waltzin hiomiseen. Lopputulos on vaivannäön arvoinen ,sillä Take This Waltz on yksi Cohenin kaikkien aikojen hienoimmista kappaleista.

Valitettavasti musiikillisesti I’m Your Man levy väsähtää loppua kohden, sillä Jazz Police, I Can’t Forget ja Tower Of Song eivät kestä kovin montaa kuuntelua. Kuten aikaisemmin olen kertonut, olen juuttunut tähän levyyn, koska en päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen levyn arvosanasta. Kaikkiaan olen kuluneen kahden vuoden aikana kuunnellut I’m Your Manin varmaan yli 40 kertaa ja edelleen minua harmittaa se tasonpudotus, joka tapahtuu (vinyyli)levyn B-puolella. A-puolen perusteella olisin valmis julistamaan tämän Cohenin mestariteokseksi, mutta B-puolen kappaleet pudottavat arvosanaa, vaikka miten paljon tätä levyä kuuntelisin.

Melkein klassikko!  * * * * * –

Harri Huhtanen 2008

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s