Berliini 25.-27.5.2018 (osa 3)

berlindemo3

Sunnuntai 27.5.2018

Sunnuntaille oli ennustettu ukkosta ja sadetta, mutta niin siinä vain kävi, että aamulla aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja jo klo 11 oli hyvin helteistä. Koska lento Riikaan lähtisi Tegelistä  vasta 19:35 oli tarkoituksemme tehdä vielä kiertoajelu turistibussilla. Ostimme 16e liput Unter Den Lindenin turistimyymälästä ja berlindemonstration suuntasimme lähimmälle pysäkille, joka oli Branderburg Torilla.  Porttia lähestyessämme huomasimme, että jotain oli nyt pielessä, koska aikaisemmin avoin Branderburgin kulkuväylä oli suljettu miehen korkuisilla levyillä ja lisäksi niiden vieressä seisoi tuimailmeisiä mellakkapoliiseja pamppuineen parin metrin välein.  Liikennöinti länsipuolelle oli täysin estetty. Joku seurueestamme vitsaili että ”nyt ne alkavat uudestaan pystyttää muuria”. Menin läheiseen turistitoimistoon selvittääkseni mistä oli kysymys. Minulle kerrottiin, että tänään  Berliinissä oli kaksi suurta mielenosoitusta ja kulku idästä länteen oli estetty, jotta vältyttäisiin yhteenotoilta. Länsipuolella marssivat uusnatsit, joita tiettävästi oli liikkeellä yli 5000, idässä marssivat rasismin vastustajat, joita oli tullut paikalle peräti 20 000!  Turistitoimistosta meitä neuvottiin siirtymään Hauptbahnhofille metrolla, koska turistibussi ei tänään kulkisi lainkaan Unter Den Lindenillä. Teimme työtä käskettyä, mutta olimme saaneet vääriä neuvoja, koska Päärautatieasemalla oli vielä pahempi mielenosoitus kuin Branderburgin portilla! Emme siis päässeet turistibussiin vaikka meillä oli ne 16e liput jo ostettuna. Palasimme Branderburgin portille, mutta metrossa puolet ryhmästä päätti lähteä takaisin hotellille. Minä jatkoin kahden ryhmäläisen kanssa takaisin Unter Den Lindenille ja menimme liikkeeseen, joka oli myynyt bussiliput. Onnistuimme saamaan rahamme takaisin!

berlindemon2

Matkalla ohitsemme ajoi useita poliisiautoja, pari ambulanssia ja yksi paloauto!  Ilmeisesti mielenosoittajia ja vastamielenosoittajia ei oltu saatu täysin pysymään erossa toisistaan.

Lisää ongelmia syntyi kun päädyimme lentokenttämatkalla S-junaan joka matkasi Alt-Tegeliin . Emme nimittäin uskaltaneet käyttää lentokenttäbussia, koska pelkäsimme että sekin oli jumissa kaupunkia riivaavien mielenosoitusten takia. Ilmeni ,että Alt-Tegel oli hyvin kaukana Tegelin lentokentästä ja jouduimme merkilliseen pikkukaupunkiin, jossa ei ollut kunnollisia opasteita lentokentälle. Onneksi paikalliset auttoivat meitä ja U-junalla ja yhdellä bussilla pääsimme lopulta Tegelin lentokentälle ajoissa!