Pink Floyd: The Early Years 1965-1972 – Take 23 (Atom Heart Mother, part 1)

Alkuperäisessä vuoden 1970 Atom Heart Mother -albumissa ei ollut bändin eikä levyn nimeä. Tästä albumista alkoi traditio joka jatkuu edelleen, 49 vuotta myöhemmin eli yhdenkään Atom Heart Motherin jälkeen julkaistun Pink Floydin studioalbumin kannessa ei enää nähty bändin jäseniä. Tämä itse luotu anonyymiteetti oli asia josta bändin jäsenet myöhemmin nauttivat suuresti. Esimerkiksi Pink Floydin ehkä viimeiseksi jääneellä, vuoden 1994 kiertueella Gilmour hehkutti miten mukavaa oli kävellä Prahan keskustassa  tunnistamattomana, kuin tavallinen turisti, vaikka hän kohta esiintyisi Prahan stadionilla konsertissa, johon oli myyty 100 000 lippua!    

pinkfloydatomheartmotherlp

Veikkaanpa ettei kukaan Suomessa tiedä mihin liittyy Lulubelle III . Se liittyy Pink Floydin viidenteen studioalbumiin nimeltään Atom Heart Mother (AHM). Levy ilmestyi lokakuussa 1970 sekä Englannissa (2.10.70) että USA:ssa (10.10.70). Englannissa uusi albumi nosti  bändin lopultakin marginaalista huipulle, sillä se singahti suoraan saarivaltion myyntilistan ykköseksi. USA:ssa bändin kaupallinen menestys ei tässä vaiheessa vielä ollut samalla tasolla, koska kokeellinen AHM ei noussut Billboardin listalla 55.sijalukua korkeammalle. Myöhemmin, bändin saavutettua globaaliseen suosion, myös AHM:n myynti lisääntyi, muttei se koskaan ole päässyt lähellekään The Wallin (1979) tai The Dark Side Of The Moonin (1973) hulppeita myyntilukuja. Ehkäpä tämä on yksi syy siihen, että 2000-luvun haastatteluissa sekä Gilmour että Waters ovat vähätelleet AHM:n ansioita. Totuus on kuitenkin se, että bändi käytti suurimman osan vuotta 1970 nimenomaa 23 minuuttisen nimikkokappaleen Atom Heart Mother säveltämiseen ja esittämiseen. Kappaleen valmistelu alkoi heti tammikuun alussa, jolloin Mason kopioi EMI:n äänitearkistosta erilaisia ääniefektejä tulevia sessioita varten. 17.tammikuuta 1970 bändi testasi Englannissa, Hullin konsertissa kappaleen esiversiota ilman kuoroa ja puhallinsoittajia. Varsinaiset äänitysessiot alkoivat EMI:n Abbey Roadin studioilla 2.maaliskuuta ja jatkuivat 21.heinäkuuta saakka. Kaikkiaan kokopäiväisiä äänitysessioita järjestettiin laskujeni mukaan peräti 30 kappaletta ja näisä sessioissa ylivoimaisesti eniten aikaa bändi käytti nimenomaa nimikappaleen hiomiseen. Albumin B-puolelle tulleet lyhemmät kappaleet purkitettiin huomattavasti nopeammin.  Äänityssessioiden lomassa bändi oli jatkuvasti kiertueella Euroopassa (2 osakiertuetta) ja Pohjois-Amerikassa (2 osakiertuetta). Laskin käytettävissä olevista tiedoista että bändi esitti Atom Heart Motherin vuoden aikana vähintään 60:ssä konsertissa Englannissa, Hollannissa, Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, USA:ssa ja Kanadassa. Lisäksi vuonna 2016 julkaistun megaboksin The Early Years 1965-1972 neljännessä osassa 1970 Devi/ation (PFREY4) Atom Heart Mother kuullaan useana eri versiona sekä boksin CD:eillä että DVD:eillä. Niinpä Gilmourin ja Watersin kommenteilla ja sävellyksen esillepanossa on selvä ristiriita. Itse olen aina pitänyt valtavasti Atom Heart Motherista. Mutta entä se Lulubelle III?  Sen arvoituksen paljastan ehkä sarjan seuraavassa osassa…

Harri Huhtanen 2019   

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s