
Nyt kun alkuperäinen Genesis on ilmeisesti jäänyt lopullisesti telakalle on bändin live -perintö maailmalla cover- ja tribuuttibändien varassa. Onneksi Suomessakin on ainakin yksi Genesis cover-bändi, nimittäin vuonna 2017 perustettu Rock Theatre (RT). Suomessa progemusiikkia soittavan bändin on vuonna 2022 hyvin vaikeaa luoda tuottoisaa uraa. Niinpä tällaiset bändit pysyvät kasassa vain intohimosta musiikkiin ja onneksi RT:llä sitä tuntuu riittävän, sillä edes kahden vuoden Korona-pandemia, jonka aikana keikkailu oli enemmän tai vähemmän mahdotonta, ei ole heitä lannistanut. Bändi on jatkanut Genesis-ohjelmistonsa hiomista ja päivittänyt säännöllisesti Facebook– sivustoaan, jonne on nyt löytänyt tiensä jo yli 1000 ihmistä. Facebook-kävijät ja keikoilla kävijät ovat kuitenkin eri asia eli RT ei valitettavasti voi olettaa että kaikki nuo 1000+ henkilöä kävisivät heidän keikoillaan. Toisaalta on hienoa, että yli 1000 ihmistä Suomessa lukee tällaista sivustoa, sillä kun katsoo levynmyyntilistoja niin siellä englantilaisia artisteja ei enää juurikaan näe ja lisäksi Suomessa listojen kärkeen nousevat säännöllisesti suomalaiset artistit jotka laulavat suomenkielellä.
Sunnuntaina 15.5.22 Turun Sanomissa oli vuosien tauon jälkeen erinomainen RT -artikkeli, jossa kerrottiin bändin nykytilanteesta. Jatkossakin RT:n keikat ovat ilmeisesti hajakeikkoja eli kysyntä ja/tai budjetti ei ilmeisesti riitä varsinaisen kiertueen järjestämiseen. Uusi RT -artikkeli on varmaankin julkaistu siksi ,että nyt RT palaa Paraisten Kulttuurisalille lähes neljän vuoden tauon jälkeen lauantaina 21.5.2022. En valitettavasti pääse paikalle, mutta ehkä hyvä niin sillä ensimmäinen RT -konserttini oli nimenomaa Paraisilla lokakuussa 2018 ja se oli niin hyvä keikka, että haluan säilyttää sen muiston koskemattomana. Seuraava RT keikkani oli vuonna 2020 omituisessa Loimaan ”Kanalassa”, jossa ’äänentoisto oli paljon huonompi kuin Paraisilla.
Parasta Jussi Hellen artikkelissa olivat tekniset tiedot jotka tulivat minullekin uusina. Helle on artikkelia varten haastatellut bändin johtajaa Charles Plogmania, joka kertoi hänelle muun muassa seuraavaa:
”Instrumenttimme ovat aika pitkälle autenttisia, joko alkuperäisiä tai kloonattuja…esimerkiksi minä soitan vuoden 1976 Shergoldia tai vuoden 1974 Les Paulia ja kaikki Genesiksen käyttämät kitarapedaalit olen katsonut netistä ja hankkinut samanlaiset. Poikani Anton Plogman soittaa 1968-vuosimallin urkuja ja vieläpä samanlaisella Leslie -vahvistimella kuin Tony Banks. ”
Suosittelenkin tulevaa Paraisten konserttia lämpimästi jokaiselle vähänkin proge-musiikista kiinnostuneelle!
https://www.netticket.fi/rock-theatre-plays-genesis-parainen
Harri Huhtanen 2022