Youtube – ”The Truth is out there!”

salaiset kansiot

Youtube kertoo totuuden, eikö vain? Mitä pidempään Youtube on toiminut sitä selvemmäksi käy uuden ja vanhan musiikin suosion ero. Nuoriso haluaa kuunnella uutta musiikkia. Jotkut ”nörtit” haluavat kuunnella vanhaakin ja jopa innostua siitä, mutta ”uusi” on se mikä puree. Lisäksi artistin täytyy nykyään olla aivan eri tavalla esillä kuin aikaisemmin menestyäkseen.  Ei riitä että heittää hyvän keikan tai tekee hyvän levyn. Artistin pitää henkilökohtaisesti olla Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa, Twitterissä jne. Aikaisemmin artisti sai lisänostetta ja voimaa siitä, että oli ”mystinen” ja otti etäisyyttä yleisöönsä. Nykyään suosituimpia ovat ne artistit, joita on helppo lähestyä (ainakin näennäisesti) eli ”jokamatit” ja ”jokaliisat”, sellaiset artistit joihin on helppo samaistua.

Led Zeppelin on kaikilla mittareilla mitaten 1970-luvun menestynein yhtye. Ainakin levymyynnissä vain Pink Floyd kilpailee sen kanssa. Kävin katsomassa mitä katsojalukuja parhaat Led Zeppelin videot / konserttipätkät / promofilmit ovat saaneet Youtubessa. Sinänsä aika komeita lukuja eli katsojakerroissa liikutaan 1 -10 miljoonan välissä. Sehän kuulostaa fantastiselta, MUTTA… sitten kävin katsomassa mitkä ovat hiljattain YLE livessä konsertoineen ELLIE EllieGoulding2015GOLDINGIN katsojaluvut. Hupsista! BURN -videota on katsottu jo yli miljardi kertaa! Tämä tarkoittaa numeroina että sitä on katsottu yli 1 300 000 000 kertaa! Vähän uudempi video, jossa oli mielestäni onnettoman huono äänentoisto ( minulla on yläkerrassa laadukas 5.1 kaiutinjärjestelmä youtube – videoiden kuuntelua varten) on saanut vieläkin enemmän katsojia. Käsittämättömiä lukuja!

(Vaikka tämä EI ole maksettu mainos, haluan tässä yhteydessä todeta että Ellie Gouldingin voi bongata ensi viikonloppuna Provinssirokissa Seinäjoella!)

Youtubea voi katsoa ilmaiseksi. Kertooko se mitään siitä ovatko ihmiset valmiita oikeasti maksamaan artistin konserteista?  Ikäpolvella 35-70 vuotiaat on paljon enemmän irtonaista rahaa käytössään kuin ikäpolvella 15-34 -vuotiaat ja lisäksi he menevät konserttiin, vaikka heidän artistinsa ei olisikaan laittanut itsestään kuvia Instagramiin, MUTTA…vähitellen youtuben suosio on siirtymässä myös konserttilavoille,
sillä Ellie Golding teki vuonna 2016 peräti 89 konsertin maailmankiertueen joka tuotti
Wikipedian mukaan yli 7 miljoonaa dollaria. Ellie ei ole siis enää teinien hetkellinen netti-ihastus, vaan taloudellisesti menestyvä artisti.

Adele2016Ei minulla ole mitään Ellietä vastaan, päinvastoin. Hän on sympaattinen artisti ja on tehnyt muutamia ihan mukkiinmeneviä hittejä, mutta ei hänestä ole minun idolikseni.

Vaikka ei saisi ennustaa, koska ennustukset yleensä menevät pieleen niin veikkaan että Ellie ei ole enää kovin suosittu 2030-luvulla. Sen sijaan toiselle 2010-luvulla pinnalle raketin lailla nousseelle artistille nimeltään ADELE povaan paljon, paljon pidempää uraa. Uskon että ADELE tekee hittejä vielä 2030-luvullakin ellei sorru huumeisiin  ja alkoholiin kuten jokin aika sitten traagisesti kuolleet Whitney Houston ja Amy Winehouse.

Adelen vuoden 2015 hittiä nimeltään Hello on muuten katsottu youtubessa melkein kaksi miljardia (= 2 000 000 000) kertaa! Eli joku tyyppi on katsonut sen todella monta kertaa!

Harri Huhtanen 2017

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s