Neil Young myi 50% kappaleidensa julkaisuoikeuksista!

Neil Young 2008

Suomalainen RUMBA -lehti otsikoi nettiuutisessaan virheellisesti näin: Neil Young myi noin puolet kappaleistaan 120 miljoonalla eurolla…”. On totta että Neil Young on tehnyt englantilaisen Hipnosis Song Fundin (HSF) kanssa kaupat 1180 laulunsa julkaisuoikeuksista, mutta kyseessä ei ole siis puolet vaan ilmeisesti kaikki Youngin nimiin rekisteröidyt kappaleet. Ja tuo 50% koskee julkaisuoikeuksia eli ilmeisesti Young säilyttää 50% päätäntävallan siitä milloin noita lauluja saa käyttää ja lisäksi hän saa todennäköisesti jatkossakin julkaisuoikeuksien tuotoista tuon 50%. Korostan kuitenkin että tässä on samanlainen tilanne kuin Dylanin tekemässä kaupassa eli kun tarkat sopimusehdot ovat salaisia niin hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä sopimuksen seuraamuksista ei voi tehdä. Tarkka kauppasummakaan ei ole tiedossa. Laajalti netissä uutisisoitu luku 150 miljoonaa dollaria (eli 120 miljoonaa euroa) perustuu toiseen (varmentamattomaan) uutiseen jonka mukaan Young olisi vaatinut julkaisuoikeuksien luovuttamisesta 30 kertaa sen mitä hän saa niistä vuositasolla ja kun tiedetään että tuo luku on noin 3,5 miljoonaa dollaria niin tästä on päätelty että summa olisi 100-150 miljoonaa dollaria. Joka tapauksessa kauppa on todennäköisesti ollut Youngille erittäin hyvä diili, koska hän on ikään kuin etukäteen saanut 30 vuoden julkaisutulonsa ja silti aika pitkälti säilyttänyt oikeutensa laulujensa käyttöön tulevaisuudessakin. Tosin kun oikeudet on jaettu 50:50 niin kuka päättää laulun käytöstä riitatilanteessa?! Ainakin nyt alkuvaiheessa tämä “bisnes-liitto” vaikuttaa varsin auvoiselta, sillä ostaja  Merc Mercuriadis  ilmoittaa ”suhteestaan” Youngin kanssa näin:

“Meillä on yhteinen eetos, intohimo ja usko musiikkiin ja näihin tärkeisiin lauluihin. Ei koskaan tulla kuulemaan kappaletta, jonka nimi on Burger of Gold, vaan työskentelemme yhdessä ja varmistamme näin että laulujen versioinnit tehdään Neilin ehdoilla.”  

Mercin viittaus Burger of Goldiin liittyy erääseen Youngin vuoden 1973 konserttiin, jossa hän paljasti että eräs yritys oli pyytänyt häneltä lupaa käyttää hittikappale Heart of Goldia  mainoksessaan. Young vitsaili tuolloin että jos hän olisi suostunut ehdotukseen olisi hänen varmaan pitänyt uudelleen nimetä kappale Burger of Goldiksi!

Alla aiheeseen liittyviä alkuperäisuutisia:

https://www.nbcnews.com/business/business-news/neil-young-sells-50-percent-publishing-rights-his-entire-song-n1252983
https://www.billboard.com/articles/news/9506920/neil-young-sells-half-song-catalog-hipgnosis
https://edition.cnn.com/2021/01/06/business/neil-young-rights-deal-scli-intl-gbr/index.html
https://www.theguardian.com/music/2021/jan/06/neil-young-sells-50-per-cent-of-entire-song-catalogue-rights-to-hipgnosis
https://www.rollingstone.com/pro/news/neil-young-music-catalog-hipgnosis-investment-1110037/

Kiitokset juttuaiheesta Antti T:lle!

Tiedot kokosi Harri Huhtanen 2021

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s