Kulttuuritalo, Helsinki 12.11.2021 -osa 1

Voiko kitaristi tulla paremmaksi soittajaksi vielä 70 ikävuoden rajapyykin ylitettyään? Yleensähän ihmisen reaktio- ja koordinaatiokyky heikentyvät ikääntyessä ja kitaransoitossa nimenomaa vaaditaan erinomaista sormityöskentelyä. Tällaisia mietin perjantai-iltana Helsingin kuuluisalla Kulttuuritalolla seuratessani 71-vuotiaan “ikinuoren” Hackettin sormityöskentelyä hänen soittaessaan Spectral Morning– albumin (1979) Every Day -kappaletta. Hän on tilastojen mukaan soittanut sen jo yli 500 kertaa keikoillaan ja se kuultiin myös keväällä 2019 Helsingin Circuksessa . Olihan se jo silloinkin hyvä, mutta nyt tämä vuoden 2021 versio kuulosti aivan “taivaalliselta”, lähinnä se Hackettin soolo-osuus. Koko konsertin ajan tuntui kuin Hackett olisi ollut vielä parempi kuin keväällä 2019 ja silloinkin hän oli erittäin kovassa iskussa! Aloin siis tosissani uskoa, että Hackett on tullut kitaristina entistä paremmaksi korkeasta iästään huolimatta! Hackettilla oli sama bändi kuin vuoden 2019 keikoilla ja kuulosti siltä kuin ryhmä olisi soittanut entistä tiukemmin yhteen. Minä uskon että Hackett on nyt uransa huipulla. Vaikea kuvitella että hän voisi tästä enää petrata.
Hackettin yhteydessä en malta olla kirjoittamasta Tappingistä. Valitettavasti termille ei ole olemassa virallista suomennosta, mutta onneksi suomenkielinen määritelmä sille sentään löytyy: “Tapping on soittotyyli, jossa ei näppäillä kieliä, vaan niitä naputetaan vasemman ja oikean käden sormilla tarpeeksi lujaa otelautaan”. Hackett ei keksinyt tappingia, vaan yllätys, yllätys…tekniikan keksi todennäköisesti jo 1800-luvun alkupuolella elännyt viuluvirtuoosi Nicolo Paganini, jonka (erityisesti sen ajan naiset hurmanneen) lumoavan soiton uskottiin olevan lähtöisin Paholaisesta! 1900-luvun alkupuolella muutamat amerikkalaiset jazz-kitaristit käyttivät myös tapping- tekniikkaa.Rockmusiikkiin tapping tuli 1960-luvun loppupuolella ja vuonna 1971 Genesiksessä aloittanut 21-vuotias Hackett käytti alusta saakka monissa Genesiksen upeimmissa kappaleissa nimenomaa tapping-tekniikkaa. Koska en itse ole muusikko en pysty kovin yksityiskohtaisesti avaamaan tappingin kaikkia teknisiä detaljeja, mutta lukemani perusteella tapping laajentaa loputtomiin kitaristin mahdollisuuksia varioida sooloaan ja käyttää kitaraa ikään kuin pianoa, naputtelemalla samanaikaisesti useita eri kieliä. Tämän tekniikan Hackett näyttää hallitsevan suvereenisti!
Text and photo: Harri Huhtanen 2021