Kulttuuritalo, Helsinki 12.11.2021 -osa 3

Ensimmäisen setti oli 45 minuutin pituinen. Sitten seurasi reilun 30 minuutin väliaika. Toinen setti alkoi noin klo 21 ja encoreineen jatkui lähes klo 23 saakka eli Genesis-osuuden kestoaika oli peräti kaksi tuntia. Kun joitain vuosia sitten Hackett ilmoitti, että Selling England By The Pound (1973) -albumin jälkeen hän alkaisi soittaa keikoillaan Seconds Out (1977) -albumia, niin vähän ihmettelin mitä tuossa Genesis live-albumissa on niin ihmeellistä että nimenomaa se pitää ottaa erikoiskäsittelyyn. Mutta nyt keikan kuultuani ymmärrän mitä Hackett on tällä valinnalla ajanut takaa. Hackett oli vuosina 1971-76 mukana kaikilla kuudella noina vuosina julkaistuilla Genesis-studioalbumilla ja Second Outilla on kappaleita niiltä kaikilta. Siksi hän valitsi Seconds Outin. Se esittelee koko hänen uransa Genesiksen riveissä. Kaikkiaan Genesis -kappaleita kuultiin kolmetoista ja niistä kuusi oli sellaista jotka Hackett bändeineen oli soittanut jo vuonna 2019 Circuksen keikalla, mutta peräti seitsemän kappaletta oli “uusia”.
Huippuhetkiä oli monia, mutta kirjaan tähän vain tärkeimmät. Nurcery Cryme’n (1971) Musical Box on uskomattoman hieno kappale ja se kuultiin klassisena sovituksena eli onneksi mitään ei ollut muutettu.
Jälkikatsannossa Foxtrot (1972) kilpailee Genesiksen parhaan levyn tittelistä ja onneksi siltä kuultiin tuo vinyylilevyn B-puolen täyttävä 25-minuuttinen Supper’s Ready. Vokalisti Nad Sylvan tulkitsi sen kuten pitääkin eli Gabriel-uskollisesti. Myös orkestraatio noudatteli alkuperäistä ja se on hyvä asia. Miksi olen tässä kohtaa nyt näin konservatiivinen? Puolustuksekseni sanon, että jos joku alkaisi muuttaa Beethovenin viidettä sinfoniaa niin se tuskin saisi kovin riemastunutta vastaanottoa yleisön keskuudessa. Haluankin viestittää, että monet Genesiksen 1970-luvun alkupuolella tekemät kappaleet ovat täydellisiä eli jos joku niitä lähtee muuttamaan katoaa magia, pitää ymmärtää ettei niistä saa enää parempia.
Text and Photo: Harri Huhtanen 2021