Debyyttialbumi – osa 2

Ensimmäiseksi singleksi päätettiin valita Break On Through (To The Other Side), jonka Jim oli kirjoittanut jo kesällä 1965 Venicessä asuessaan. Kääntöpuolelle tuli End Of The Night, laulu johon Jim Morrison oli saanut idean luettuaan ranskalaisen lääkärikirjailijan Louis Feminand Celinen (1864-1961) makaaberin teoksen Journey To The End Of The Night. Break On Through’n high-sana tuotti Elektran pomolle harmaita hiuksia. Holtzman pelkäsi, että sensorit kieltäisivät levyn radiosoiton ja määräsi sanan poistettavaksi. Single julkaistiin tammikuussa 1967, mutta se ei menestynyt. Sen sijaan toinen albumilta lohkaistu single, Kriegerin säveltämä Light My Fire räjäytti potin! Tämä huhtikuussa julkaistu single nousi heinäkuussa USA:n listaykköseksi. Alunperin Elektra oli aikonut julkaista Twentieth Century Fox’in kakkossinglenä, mutta kun amerikkalaisten FM radioasemien tiskijukat alkoivat kilvan soittaa levy-yhtiöön ja kertoa, että joka puolella maata toivottiin Light My Fire’a, muuttivat Elektran bisnesmiehet mielensä. Albumia varten äänitetty seitsemän minuutin versio ei kuitenkaan sopinut radiosoittoon. Niinpä yhteistyössä bändin kanssa Bruce Botnick poisti kappaleen keskiosan. Singen B-puolelle valittiin debyyttialbumilta kappale The Crystal Ship, jonka sanoitus viittasi kelttiläiseen legendaan Connlasta. Jim Morrison tunsi ilmeisesti ikivanhan Book Of The Dunn Cow’n, jossa kerrotaan Connlan seikkailuista. Myöhemmin kirjailija Patricia Morrison arvioi Jimin kirjallisuusharrastusta:
”Tajusin heti, että hän oli eräs lukeneimmista ihmisistä, jonka olin koskaan tavannut. Keskustelimme kelttiläisestä Crystal Ship -motiivista ja olin erityisen otettu siitä, että hän tunsi tämän vaikeaselkoisen tarun”.
Neljä albumin kappaleista julkaistiin siis singleillä. Valinta ei varmaan ollut helppoa. Myös Bertolt Brechtin (1898-1965) ja Kurt Weilin (1900-1950) vuoden 1929 ooppeıatekstiin Aufstieg Und Fall Der Stadt Mahagonny perustuva Alabama Song (Whisky Bar) olisi varmaan menestynyt singlenä. Samaten bändin upea tulkinta Willie Dixonin vanhasta klassikosta Back Door Man. Soul Kitchen’issä on viittauksia Venícen aikoihin, lähinnä pikaruoka -paikkaan nimeltään Olívia’s. Tässä vaatímattomassa kuppilassa Jimillä oli tapana istuskella tuntikausia kehittelemässä laulujaan, joilla hän aikoi valloittaa maailman. l Looked At You voisi olla jonkin toisen bändin esittämä tavallinen rakkauslaulu, mutta Morrisonin käsittelyssä laulu saa paljon syvemmän merkityksen. Take It As It Comes’issa Morrison ilmeisesti viittaa Maharishin meditaatioistuntoihin, joihin hän oli UCLA:n aikana osallistunut bändin muiden jäsenten kehoituksesta. Nämä kymmenen kappaletta todistivat vakuuttavasti, että kyseessä oli merkittävä bändi. Albumin yhdestoista kappale, majesteettinen The End takasi lisäksi sen, että The Doors-levystä tuli klassikko.
Harri Huhtanen 1998